SORU:
İDDİA:
Evrimin içerdiği materyalizm veya yöntemsel doğalcılık, Tanrı’nın rolünü dışlar. Yöntemsel doğalcılık, bizden bilim uğruna, maddesel dünyanın dışında hiçbir şey yokmuş gibi davranmamızı bekler.(1)
CEVAP:
1. Bu, en basit haliyle, bir yalandır. Hem evrimi hem de Tanrı’yı kucaklayan çok sayıda bilim insanı vardır. Tanrı’nın yalnızca, evrimin de çalışma imkanı bulduğu bu evreni yarattığına değil, aynı zamanda sürekli olarak kendilerinin ve başka insanların hayatlarına da müdahalede bulunduğuna inanmaktadırlar. Aksi takdirde Dembski, Johnson ve diğerlerinin ortaya attığı bu iddia, başka insanların dini inançlarını açık bir şekilde reddetmek anlamına gelirdi.
2. Bu iddianın geçerliliği, evrimle sınırlı değildir. Aynı mantıkla, herhangi bir bilimde veya yaşamın herhangi bir alanında materyalizme veya yöntemsel doğalcılığa inanan insanlar için de geçerlidir. Bu iddiaya göre, Tanrı’nın gezegenleri yörüngelerinde tutmadığına, rüzgarları yaratmadığına veya gazlı içecekleri köpürtmediğine inanan herkes ateist olmalıdır. Bunun böyle olmadığı açıktır. Ünlü birçok bilim insanı, çalışmalarında, evrim biliminin kullandığı türden bir doğalcılığı kullanan, oldukça dindar insanlardır. (Ayrıca bkz: Tarihte inançlı birçok bilim insanı yok muydu?)
3. Nesnel bir gözle baktığımızda, bu iddiayı öne süren insanların, Tanrı’yı savunmaktan çok reddettiğini görürüz. Teistik evrimin, ateistik evrimden hiçbir farkının olmadığını; çünkü teistik evrimin, Tanrı’nın doğrudan müdahale etmediğini savunduğunu söylerler. Onlara göre, doğrudan doğaüstü olaylara imza atmayan bir tanrı, tanrı bile değildir. Johnson’a ve onun öne sürdüğü bu iddiaya inanan insanlara göre Tanrı, hayatımızın neredeyse tamamıyla ilgisizdir.
Kaynak:
1. Dembski, William A. 1996. What every theologian should know about creation, evolution and design.